Skała Sokolica, Dolina BędkowskaTrasa

Bolechowice – Zelków – Dolina Kobylańska – Dolina Będkowska – Bębło – Wierzchowie – Zelków – Bolechowice.

Dojazd do Bolechowic

Do Bolechowic najłatwiej dojechać z trasy Kraków – Olkusz (E94) – skręcamy w miejscowości Biały Kościół na Zabierzów.  Można również dotrzeć od trasy Kraków – Trzebinia kierując się na Zabierzów, a następnie bezpośrednio do Bolechowic. Fani dwóch kółek korzystający z komunikacji miejskiej mogą z Krakowa dojechać podmiejskim autobusem z pętli Bronowice Nowe.

Dolinką Bolechowicką

Brama Bolechowicka, widok od strony wejścia do doliny

Trasę rowerową rozpoczynamy w Bolechowicach, skąd kierujemy się drogą wzdłuż potoku w kierunku Bramy Bolechowickiej – chyba najładniejszej bramy skalnej na Jurze. Przejeżdżamy przez kładkę i podjeżdzamy stromo przy zabudowaniach, a następnie przez las – wejście do Dolinki (szlak pieszy) zostawiamy z lewej strony. Warto nawet przerwać wycieczkę rowerową i podejść chociaż kilkaset metrów samą dolinką. Droga kilkukrotnie rozgałęzia się i szlak rowerowy jest słabo oznaczony. Należy jednak kierować się pod górę i leśno-polnymi drogami „bardziej wydeptanymi”. Szlak prowadzi do przysiółka Góry w Zelkowie, na pierwszym skrzyżowaniu należy skręcić w lewo, po ok 250m, jest następne skrzyżowanie, na którym również skręcamy w lewo i zaraz za skrzyżowaniem szlak schodzi z głównej drogi. Szlak prowadzi szutrową drogą a dalej skręca w leśną drogę przez wzniesienie Krzemionka. Wyjeżdżając na szutrową drogę pod lasem skręcamy w lewo, a następnie, prawie natychmiast, skręcamy w prawo (za szlakiem czerwonym). Tą drogą dojeżdżamy do lasu, a następnie podążamy leśnym szlakiem ponad wąwozem uchodzącym do Doliny Kobylańskiej.

Skały w Dolinie KobylańskiejW Dolince Kobylańskiej

Szlak rowerowy wychodzi w Dolinie Kobylańskiej. Dalej przemieszczamy się malowniczym dnem doliny kręta drogą, przecinającą wielokrotnie rzekę.  Dolina w dolnej części rozszerza się w rozległą łąkę otoczoną licznymi skałami, znanymi i uznanymi w środowisku wspinaczkowym. Z dolnej części doliny Kobylańskiej kierujemy do miejscowości Kobylany. Trasa prowadzi wąską ścieżką wzdłuż koryta rzeki. Wyjeżdżając z doliny należy skręcić w prawo (do centrum miejscowości), droga prowadzi lekko pod górę, ok. 1 km, mijamy pętlę autobusów podmiejskich.

Dolina Będkowska

Wodospad Szum, Dolina Będkowska

Chwilę później droga rozgałęzia się – należy skręcić w prawo w kierunku Będkowic. Trasa prowadzi ostro pod górę ok. 0,5 km, następnie skręcamy w lewo (przy drodze widoczny znak Dolina Będkowska). Zjeżdżamy dość ostro asfaltem, po drodze do doliny mijamy kapliczkę, za którą jedziemy prosto do doliny. Doliną szlak prowadzi drogą asfaltową lekko pod górę, po prawej stronie mijamy gospodarstwo rybne. Dalej widzimy Bramę Będkowską oraz charakterystyczną skałę Sokolicę. Jadąc w górę doliny mijamy gospodarstwo agroturystyczne „Brandysówka”. Trzymamy się szlaku, aż do drogowskazu na Łazy za ostatnimi zabudowaniami w dolinie. Tam skręcamy w prawo, przejeżdżamy przez kładkę i kierujemy się w górę doliny. W górnej części doliny, po prawej stronie widoczne będą rozległe skały otoczone lasem: Zaklęty Mur, Wielka Turnia i kilka innych. Klika metrów dalej po tej samej stronie znajduje się ogrodzona działka przy Jaskini Łabajowej. Należy skręcić w prawo przy ogrodzeniu. Szlak prowadzi szutrową drogą do miejscowości Bębło.

Powrót do Bolechowic

Na skrzyżowaniu z drogą asfaltową należy skręcić w lewo, po 100 metrach szlak skręca ponownie w prawo w drogę asfaltową przez przysiółki. Szlak prowadzi prosto przez kolejne skrzyżowanie w Bęble, a dalej szutrową drogą do Wierzchowia. Na skrzyżowaniu należy skręcić w prawo i ok. 1,5 kilometra jedziemy przez Wierzchowie do parkingu. Z parkingu kierujemy się szlakiem czerwonym do drogi Biały Kościół – Zelków.

Stąd, w zależności od kondycji i czasu, mamy dwie możliwości powrotu do Bolechowic:

• Pierwszy wariant (droga łatwiejsza): na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i kierujemy się do Zelkowa, a następnie do Bolechowic (główną drogą).
  • Drugi wariant (droga trudniejsza): na skrzyżowaniu skręcając w prawo po ok. 50 m szlak rowerowy skręca w lewo w Dolinę Kluczwody, po przejechabiu ok. 0,5 km należy skręcić w prawo w leśną drogę ostry podjazd. Dalej szlak przechodzi przez przysiółek Zelkowa (Uwaga szlak słabo oznaczony!). Dalej podjeżdżamy ostro pod górę, aż do zajezdni autobusów podmiejskich, po ok 50 metrach szlak skręca w lewo z drogi głównej w szutrową przez pola. Część szlaku bardzo ładna widokowo. Po ok 1,5 kilometra szlak dochodzi do drogi głownej, na która skręcamy a następnie po ok 50 metrach z powrotem odbija w boczną drogę dojeżdżającą do Bolechowic.

Całość trasy to 25 kilometrów, niezbyt długa i trudna, ale w większości prowadząca drogami leśno-polno-szutrowymi. Bardzo przyjemna mało uczęszczana i ładna widokowo trasa. Minusem są oznaczenia szlaku czerwonego w okolicy Bolechowic i Zelkowa. Oznaczenia szlaku słabo widoczne i przy rozjazdach brak znaków, w którą należy jechać stronę.

Trasa rowerowa 1943762 – powered by Bikemap

Spodobał Ci się wpis? Podziel się nim ze znajomymi:
Fritz Exchange - Kantor Online

8 Responses to “Rowerem w dolinki”

1. Przydał by się plik GPX, dzień dobry.

2. @Michał – witam na stronie. Na razie będą tylko teksty i galerie, ale jeszcze w tym roku możesz spodziewać się i mapy i tracków GPS! Jeden nawet dzięki wycieczce z Jakubem mamy już gotowy.
    Hołek ostatnio opublikował..Jurajskie wędrówki – nowy blogMy Profile

3. Trasa jaką opisałeś musi być ekscytująca, ale też chyba trzeba mieć dobry rower na taką trasę :) Mam nadzieję że kiedyś uda mi się przejechać coś takiego. Pozdrawiam i życzę dalszych wyznań :)
    Mieszkaniec Siemianówki ostatnio opublikował..Polskie kolejki wąskotoroweMy Profile

4. @Mieszkaniec – na tą akurat można wybrać się prawie wszystkim. No, może poza składakiem ;). Zapraszam i polecam taką wycieczkę.
    Hołek ostatnio opublikował..Najciekawsze słowa kluczowe – luty i marzec 2013My Profile

5. Super trasa… jeszcze nie jechałem ale w ten weekend się wybieram. Szkoda że na południu Polski nie dbaja o rowerzystów tak jak na północy… ale tu weszlibyślmy w politykę….

6. Świetna trasa na rodzinną wycieczkę:)
    Andrzej ostatnio opublikował..Wypożyczalnia samochodów – stan techniczny i wizualny wizytówką firmyMy Profile

7. Opisujesz ciekawe trasy na rodzinną przejeżdżę rowerową.
    gyd ostatnio opublikował..Kontenery standardoweMy Profile

8. W lipcu wybieram się do Krakowa, fajnie że znalazłem Twój blog na pewno skorzystam z Twoich propozycji na przejeżdżkę rowerową.

Trackback/Pingback

1. Jurajskie wędrówki - zapraszam na mój nowy blog | Lodzermensch - […] z Czajowic pod Bramę Krakowską i dalej) i trasy rowerowej przez dolinki podkrakowskie, a także galeria zdjęć z wycieczki Doliną […]

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *